Mes Facebook'e RSS

 

Valdorfo darželis Vilniuje “Bitė Lingo”

, Vilnius, 2010.01.09

Tyrimai atskleidžia, jog tėvai Lietuvoje (skirtingai nuo išsivysčiusių Europos valstybių), rinkdamiesi, kuria linkme ugdyti vaikus – kad vaikas taptų doras žmogus (gebantis bendrauti, bendradarbiausi, užjausti, išgirsti, padėti) ar kad taptų konkurencingas individas (siekiantis pranašumo, laimėti, būti geresnis už kitus, orientuotas į savų interesų paisymą) – renkasi pastarąjį variantą. („Greenas“ 2011 Nr. 2(6))

Ką renkatės jūs?

 

Jeigu jūs pripažįstate,

kad vaikas – ne tik fizinis kūnas, o didelė paslaptis, stebuklas,

Jeigu jūs norite suvokti

tą slėpingumą, kartu augti su vaiku ir stebėti jo tapsmą žmogumi,

tai jums gali padėti

humanistinė Valdorfo pedagogika.(Danute Žilienė)

 

Pagrindinis šios pedagogikos tikslas – ugdyti laisvą, harmoningą asmenybę, padėti vaikui eiti  į pasaulį taip, kad jis nenustotų jo mylėjęs

Seniai seniai (jeigu tiksliau tai prieš 3 metus) Moters namuose “Bitė lingo” apsigyveno pirmieji nykštukai. Vieni lipdė molį, kiti – liejo akvarelę, treti – kepė pyragus, ketvirti – tiesiog karstėse medžiais ar ropojo požemių takais.  Netrukus jie pastebėjo, kad pas juos apsigyveno dar kažkas… Drąsiausiems išdrįsus pažvelgti pro durų plyšį, jie pamatė porą mergaičių ir berniukų. Vaikai su didžiausiu malonumu darė tą patį, ką ir jie: lipdė molį, liejo akvarelę, kepė pyragus.  Nuo to laiko jie puikiai sutaria: pažįsta vieni kitus ir džiaugiasi vieni kitu draugija. Tik daug vėliau nykštukai sužinojo, kad jų namai vadinami   Valdorfo vaikų priežiūros grupelė “Namų pasaka”.

 

 

METODIKA IR UGDYMO PRINCIPAI

„Namų Pasakos“ vaikų priežiūros grupė remiasi Štainerio pedagogine sistema, kur ugdymas grindžiamas individualia vaiko raida bei amžiaus tarpsnių ypatumais, dienos, savaitės, metų ritmu, kaip juos diktuoja aplinkos, gamtos sąlygos. Pamėgdžiojimas yra pripažintas svarbiausia Valdorfo pedagogikoje ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymosi priemone – taigi, suaugusieji vaikų darželiuose ugdo per pamėgdžiojimą, ir didžioji dalis to, ko vaikai išmoksta šiame amžiaus tarpsnyje, yra perteikiama suaugusiojo veiklos pavyzdžiu.

Priimame 2 – 7 metų amžiaus vaikučius.

Pagrindinės vertybinės ugdymo nuostatos:

  • Pasaulis yra saugi vieta. Mažam vaikui (iki 7 m.) svarbiausia pajusti, kad pasaulis yra geras ir saugus. Taip formuojasi pirminis vaiko ir pasaulio santykis, kuris be jokios abejonės, taps kertiniu tolimesniame jo gyvenime.
  • Pasaulis yra tikras. Mažas vaikas daugelį dalykų patiria pojūčiais, todėl vaikus supa daiktai iš natūralių medžiagų – medžio, vilnos, šilkų, kankorežių ir t.t. Liesdamas natūralų daiktą, gali išgyventi gerokai daugiau nei liesdamas plastikinį, nes pvz. Medis, be savo individualios formos, kvapo, faktūros, saugo savyje ir istoriją, išmintį, gyvastį, kurią galima pajusti visiškai nesąmoningai.
  • Grupėje daug „geros medžiagos“ megdžiojimui. Auklėtojos kuria tokią aplinką, kuri būtų tinkama mėgdžiojimui. Todėl auklėtojos vaikų akyvaizdoje tvarkosi, šluoja lapus, rūšiuoja atliekas, pagarbiai elgiasi su visais daiktais ir maistu.
  • Mes esame gamtos dalis. Žemė yra gyvas organizmas, ir jei žmogus atitinka jos ritmus, jie ima „kvėpuoti“ drauge taip, kaip ir tūrėtų būti. Vaikų veikla orientuota į metų laikus. Pavasarį sodiname sėklas, stebime jų augimą, rudenį renkame derlių, ruošiamės žiemai.
  • Ritmas – gyvybinės jėgos šaltinis. Kaip įkvėpimą pakeičia iškvėpimas, taip ir grupėje aktyvesnė veikla keičiama ramesne. Ritmas vaiko gyvenime sukuria saugumą. Jis jaučiasi saugus tik gerai žinodamas, kad po Ryto rato seks pusryčiai ir t.t. Be to, mažam vaikui svarbu jausi ne tik Dienos, bet ir Savaitės, Metų ritmus.
  • Pasakose – gyvenimo išmintis. Labai svarbi Valdorfo grupės „iškvėpimo“ fazė – pasakos. Kiekvieną savaitę kruopščiai parenkama vis nauja pasaka, kuri atitiktų tos savaitės ritmą, metų laiką, bendrą vaikų nuotaiką ir pan. Tuomet kiekvieną dieną prieš pietų miegą sekama ta pati pasaka, kad mažas vaikas galėtų ją išgirsti ir išgyventi (t.y. nesąmoningai suvoktų kokios vertybės yra perduodamos).

GRUPĖS TIKSLAI

  • Mylėti ir gerbti vaiką už tai kas jis yra, o ne už tai ką jis daro.
  • Suteikti vaikams pažinimo džiaugsmą, žadinti teigiamas emocijas, mokyti meilės, pagarbos artimui, gamtai, Žemei
  • Ugdyti vaiko valią ir drąsą, šventumo sampratą.
  • Mes orientuojamės į patį procesą, ne į rezultatą. Ir vis tik bet koks darbas grupėje yra tikslingas: jei maišome tešlą, tai valgome ir bandeles.
  • Nebausti vaiko, nors labai aiškiai duoti jam suprasti, kad esame nusivylę, pikti ar įskaudinti.
  • Leisti natūraliai skleistis vaikų kūrybinigumui: ne aiškinti kaip ir ką jie turėtų daryti, o sudaryti sąlygas laisvai žaisti, panaudojant visas įmanomas priemones ir daiktus (stalus, suolus, medžiagas, kaladėles)
  • Sukurti grupės aplinką, artimą namų aplinkai.

 

APLINKA

Darželio aplinka labai paprasta, tačiau šilta ir svetinga, skoningai suformuota. Tiesa, neieškokite čia estetikos, tokios kokią mes, suaugusieji suprantame: jos čia tikriausiai nerasite. Aplinka labiau primena  “kaime, pas močiutę” atmostefą: joje yra kažkokios paslapties :) Ji nesunkiai pritaikoma įvairioms veiklos rūšims, tarsi lengvai keičiamos “dekoracijos”. Ji ugdo ir kartu tausoja jutimus (švelniomis spalvomis, organinėmis – panašiomis kaip gamtoje – formomis, natūraliomis medžiagomis), o taip pat – aktyvina vaizduotę, ugdo kūrybiškumą (neišbaigtais žaislais, kuriuos galima panaudoti įvairiais būdais, bei kūrybiniam žaidimui tinkamais objektais, tokiais kaip medžiagos, drabužiai vaidmeniniam persirengimui, pertvaros, kelmai, virvės, kt.).
Žaislų yra nedaug, jie paprasti, estetiški ir kokybiški. Tokie žaislai skatina vaiko vaizduotę, provokuoja kūrybiškumą.

MIŠRAUS AMŽIAUS VAIKŲ GRUPĖ

Valdorfo darželio grupėje didelė reikšmė teikiama socialiniam ir asmeniniam vaikų vystymuisi. Grupė vaikų – tarsi maža visuomenė, kur gali būti įvairių socialinių sluoksnių, įvairių gebėjimų asmenybės. Valdorfo grupėse gali būti sėkmingai integruojami ir specialiųjų poreikių vaikai. Kartu mažų vaikų grupė – tarsi išplėstinė šeima, kur yra įvairaus amžiaus vaikai. Tokioje asmenybių įvairovėje akcentuojami kiekvieno privalumai, mokomasi gerbti kiekvieną, nepriklausomai nuo jo gebėjimų.

Mišrus vaikų amžius grupėje skatina padėti vieni kitiems (nusirengti, apsirengti, užsirišti batus ir pan.), pratina būti tolerantiškais, nesišaipyti iš mažiau sugebančio, nerangesnio ar drovesnio draugo. Mažyliai, stebėdami vyresniuosius, mokosi bendrauti ir žaisti. Tokia “šeimyniška” situacija moko vaikus draugiškumo ir empatijos. Be to, vaikų teisės ir pareigos grupėje diferencijuojamos pagal amžių. Vyresnieji vaikai jau gali peiliu drožinėti iš medžio, rengti savo išleistuvinius projektus, galbūt – nemiegoti pietų miego metu ar turėti kitų privilegijų, kurių mažesnieji taip pat svajoja sulaukti, kai taps tokie dideli, savarankiški ir įgudę, išmanantys, kaip ir jų vyresnieji draugai. Savo ruožtu, vyresnis amžius suteikia ir daugiau pareigų, atsakomybės – dažniau pabaigti darbą iki galo, padėti suaugusiems tvarkytis, rūpintis mažyliais.

DIENOS, SAVAITĖS, METŲ RITMAS

Ritmiškas darželio gyvenimo organizavimas padeda vaikams harmoningai vystytis, palaiko jų vidinę pusiausvyrą. Panašiai kaip kvėpuojant yra įkvėpimo ir iškvėpimo fazės, taip ir vaikų gyvenimo ritmas susideda iš labiau organizuotos, didesnio susikaupimo reikalaujančios veiklos ir laisvesnės, mažiau organizuotos veiklos. Panašiai kaitaliojasi vaikų aktyvumo ir ramybės laikotarpiai. Gyvenimo ritmo supratimas skiriasi nuo tradicinės režimo sąvokos tuo, kad kaip ir kvėpuojant, ritmas niekada nėra mechaniškai tikslus, nors ir nuolat kartojasi. Darželio gyvenimo ritmiškumo niuansus apsprendžia konkrečios vaikų grupės poreikiai konkrečiu laikotarpiu.
Darželio diena tik tuomet yra ritmiška, kai tie patys dalykai kartojasi kasdien ta pačia tvarka. Žinodami, ko gali tikėtis iš ateinančios dienos, valandos, minutės, vaikai atsipalaiduoja nuo stresų, gali ramiai kurti, veikti, žaisti.

Darželis Vilniuje pavasarįDienos ritmas

7.30 – 9.00   Renkamės į grupę, laisvas žaidimas

9.00 – 9.30   Ryto Ratas

9.30 – 10.00  Priešpiečiai

10.00 – 11.00 Teminė veikla

11.00 – 12.30 Laukas

12.30 – 13.00 Pietūs

13.00 – 16.00 Pasiruošimas Miego laikui, Pasakos sekimas, Miegas

16.00 – 16.30 Vakarienė

16.30 – 17.30 Laisvas žaidimas, susitvarkome, ruošiamės ir keliaujame namo!

Savaitės ritmas

  • Pirmadienis     Dailė (akvarelė, molio lipdymas, karpiniai)
  • Antradienis     Muzika ir judesys
  • Trečiadienis    Teatras (pasakos, lėlės, vaidinimai)
  • Ketvirtadienis  Žygio diena (einame į Vingio parką)
  • Penktadienis   „Pyrago“ diena (minkome tešlą, kepame ir valgome bandeles, pyragus)

Metų ritmas

Metų ritmas – darbai, susiję su metų laikais ir kalendorinių švenčių ruošimas bei šventimas – susieja vaiko gyvenimą su metų eigoje kintančiais gamtos procesais, sustiprina jo buvimo visumos dalimi išgyvenimą.
Metų eigoje švenčiame Derliaus šventę, Mykolines, Žibintų šventę, Šv. Kalėdas, Užgavėnes, Šv. Velykas ir Joninių/Išleistuvių šventę.

Darželyje taip pat švenčiami vaikų gimtadieniai.

MAISTAS

Mes manome, kad sveika mityba sąlygoja harmoningą vaikų augimą, fizinį ir protinį brendimą, sugebėjimą mokytis, tad maisto kokybė bei jo gaminimo būdas mums labai svarbus. Visą maistelį gaminame „pas save“, siegdami, kad jis būtų kuo natūralesnis bei sveikesnis.

Vaikams skirto maisto meniu esmė – vaikui kasdien pateikti sveiką ir visavertį maistą. Pagrindiniai principai, kuriais remiamės gamindami maistą:

  • natūralus, šviežias (t.y. kuo mažiau perdirbtas);
  • nesudėtingas – patiekalų receptai paprasti;
  • įvairus (duodama grūdų, daržovių, vaisių, pieno, mėsos, paukštienos, žuvies, kiaušinių, ankštinių patiekalų);
  • riebalų – labai saikingai;
  • saldūs patiekalai patiekiami labai retai ir ribotais kiekiais;
  • maistas taikomas prie metų laikų (žiemos metu gauna tas daržoves ir vaisius, kurios natūraliai išsilaiko mūsų sąlygomis)
  • pirmenybė teikiama lietuviškoms ekologinėms grūdinėms kultūroms, daržovėms, ankštiniams, vaisiams, uogoms, pienui, mėsai, kiaušiniams.

Meniu gairės

  • Priešpiečiams – juoda duona su sviestu ir vaisius/daržovė (obuolys, kriaušė, baltas ridikas, kaliaropė), žolelių arbata
  • Pietums – sriuba (daržovių, pieniška, makaronų), antras patiekalas (2 k/sav. – mėsos/žuvies patiekalas, 2k/sav. – varškės patiekalas, 1k/sav. – daržovės, miltiniai patiekalai; vaisių kompotas/arbata
  • Vakarienei – košė (avižų, grikių, manų, kukurūzų, miežių ir pan.), žolelių arbata

Vaikui pageidaujant, vandens gerti dudame bet kuriuo metu.

DARBO LAIKAS

Daželio darbo laikas: nuo 7.30 iki 17.30

Prašytumėme gerbti auklėtojų asmeninį gyvenimą ir atvykti vaikų pasiimti laiku.

Vilnius, Darželis pavasarįATOSTOGOS

Darželis atostogauja dvi savaites Kalėdų-Naujųjų metų metu ir nuo birželio mėn. 24 d. (Joninių) iki rugsėjo mėn. Taip pat nedirbame valstybinių švenčių metu. Vasaros atostogų metu yra galimybė lankyti dienos priežiūros grupę (su maitinimu ir pietų miegu).

LIGOS

Gerbdami Jūsų ir kitų vaikų sveikatą, į darželį nepriimame vaikų, kurie serga užkrečiama liga arba kūno temperatūrai pakilus virš 38 laipsnių. Auklėtoja turi teisę neleisti atvestam vaikui pasilikti grupėje jei jai kyla įtarimas dėl vaiko sveikatos. Tuomet vaikas į grupę gali sugrįžti tik su sveikatos pažyma. Jeigu temperatūra pakyla grupėje, nedelsiant pranešame tėvams ir prašome, kad vaikas būtų pasiimtas valandos bėgyje. Todėl  mums itin svarbu turėti visus tėvų kontaktinius duomenis, kad galėtumėme susisiekti bet kuriuo metu.

 

  1. Dalia says:

    Sveiki,

    Dukrai jau 1,5 metų, ir tenka galvoti apie darželį. Norėčiau ją leisti į Valdorfo pedagogikos darželį, nes tai yra pedagogikos tipas, kuris gerbia vaiką, vertina jo asmenybę, pasitiki vaiku. Todėl tikiu, kad į tokį darželį dukrą galėčiau išleisti ramia širdimi.
    Ar galima būtų pas jus apsilankyti? Pabendrauti, susipažinti su jumis, taisyklėmis bei galimybėmis pasirinkti jus dukros darželiu.

    Gražios dienos,
    Dalia

    • Sigita says:

      Laba diena,

      Malonu, kad domitės. Paskambinkite ir susitarsime dėl susitikimo.

      Sigita
      tel. 8 610 32532

Klauskite mūsų Sigita

Panorama Theme by Themocracy